Sportovec s ambicemi |Parker 690 DC
Firma Parker patří k jednomu z největších výrobců rekreačních laminátových lodí v Polsku a z jejich loděnic "vyplouvají" lodě vyráběné pro značky, jako jsou Windy nebo Nimbus. Není proto překvapení, že mají i vlastní modelovou řadu sportovních lodí. Od letošního jara je také na našem trhu prostřednictvím firmy Wavy boats.
Cenově jsou lodě Parker posazeny o něco výš než konkurence, mají ale dobré jméno v celém světě pro svoji robustnost a trupy jsou stavěny pro velké rychlosti, při kterých si zachovávají velmi slušné jízdní vlastnosti. Na jarní výstavě v Praze byly vystaveny modely 690 a 750. Menší z nich jsme měli příležitost vyzkoušet na Slapech, kde je i domovský přístav této lodě, která byla v Polsku představena poprvé na sklonku roku 2016.
Parker 690 DC má sportovně laděnou siluetu s vysokým bokem v prostoru kokpitu, který plynule navazuje na malou kajutu v přídi. Ta ukrývá dvoulůžko s místem pro toaletu a úložné prostory. Dvoulůžko je vybaveno silnější a kvalitnější matrací, než je v této kategorii obvyklé. Na lodi je k dispozici i lihový vařič a malý dřez, který je chytře ukrytý v prostoru před spolujezdcem. Malá lednice se pak nachází pod lavicí v blízkosti vařiče. Díky integrovanému bimini a jeho bočním dílům totiž vznikne chráněný a dobře obyvatelný prostor v kokpitu, kde je různou kombinací sezení a jídelního stolu možné vytvořit jak sezení u stolu, tak opalovací lehátko nebo lůžko pro nouzové přenocování během delších výletů. Překlopná opěradla obou lavic nabízí nastavení pro jízdu i pro společenské či sportovní využití kokpitu.
Testovaná loď byla opatřena motorem Mercury Verado o výkonu 200 konís elektronickým řazením, okolo motoru jsou platformy, které motor chrání při přistávání a zároveň slouží jako úkryt pro koupací žebřík a malý úložný prostor.
Na přístrojové desce nechybí rychloměr, palivoměr, ukazatel trimu a další obvyklé přístroje. Použitý mapový plotr Simrad by se na přístrojovou desku vešel klidně větší, jeho čitelnost je ale i tak velmi dobrá, a to i na přímém slunci. Nechybí mapové podklady pro naše vody a ovládací menu v češtině. Jediné, co lze přístrojové desce vytknout, je malý průměr držáku na nápoje. Velkou pochvalu zaslouží kapitánské křeslo, které je seřiditelné a posuvné ve všech směrech, umožňuje za kormidlem pohodlně stát a poskytuje dobrou oporu v zatáčkách i na hrubší vodě. Navíc je možné křeslo otočit i směrem do kokpitu.
Motor má krásný zátah od nízkých otáček, při přejezdu vln je znát vyšší hmotnost lodě. Po zahřátí motoru hravě dosahujeme maximální rychlosti těsně pod 80 km v hodině a opět zpomaluji na normální cestovní rychlost. Musím říct, že kombinace velmi citlivého elektronického řazení a silného motoru je ošidná a vyžaduje určitou zkušenost a také stálou pozornost. Je snadné dát motoru povel k velkému zrychlení. Právě z toho důvodu je elektronické ovládání vybaveno módem "docking", který zajistí vlastně poloviční otáčky, jinak řečeno delší chod páky při méně otáčkách a tím nižší citlivost ovládání páky plynu a řazení.
Parker 690 Day Cruiser je motorový člun s elegantním a sportovním vzhledem. V prostorném kokpitu se může posadit až sedm osob a od kormidla je výborná viditelnost všemi směry. Loď je určena pro náročnější zákazníky, kteří ocení kvalitu zpracování i jízdní vlastnosti. Podle zkušeností výrobce nehrozí, že by se v kokpitu nebo kdekoliv na lodi objevily po pár letech užívání vlasové trhlinky.
Text a foto Daniel Guryča