Na cestu |Jeanneau Voyage 42
Francouzská loděnice Jeanneau přišla v letošní sezoně se zcela novou řadou motorových lodí. Cílem designérského studia Tonyho Castra bylo navrhnout loď, která by poskytovala dostatek prostoru na palubě i v interiéru k pohodlnému pobytu i na delších plavbách a zároveň, aby byla schopná svižné plavby ve skluzu. Jednoduše řečeno měl vzniknout trawler s jízdními vlastnostmi sportovní motorové jachty.
O tom, jak se Voyage 42 povedla, jsme měli příležitost přesvědčit se v Cannes, kde byla společně s dalšími loděmi značky Jeanneau připravena na testování. Do mariny jsme zamířili rovnou z letadla a ihned jsme se nalodili a vypluli. Byla to letos na jaře moje první plavba na moři, a tak se rozkoukávám pomalu. Než stačím vydechnout, už plujeme maximální rychlostí proti přibližně metrovým vlnám a 20uzlovému větru. Nemám z toho dobrý pocit, loď skáče na vlnách, vydává takový divný zvuk, a mně připadá, jako kdyby na mě přicházela mořská nemoc. Po chvíli ale řidič ubere na cestovní rychlost kolem 20 uzlů, loď se zklidní, ztiší a rázem je po „mořské nemoci“. Lomená příď pod vodoryskou optimalizuje jízdní vlastnosti právě při nižších rychlostech.
Když usedám za volant, jsou z velké části otevřená okna po celém obvodu nástavby, dovnitř proudí svěží vzduch, plavba je navzdory horšímu počasí příjemná. Loď se snadno ovládá, trimování není složité, z kormidelního stanoviště je dobře vidět. Pomalu poznávám, že tahle loď není určená pro sportovní plavbu, ale pro klidné a bezpečné cestování na delší vzdálenosti i ve zhoršených podmínkách. Při maximální rychlosti 27 uzlů je spotřeba 130 l/h a dojezd až 250 Nm, při cestovní rychlosti 22,5 uzlů spotřeba klesne na 100 l/h a dojezd se zvýší na 290 Nm. Kormidlování z můstku si nevyzkouším, přeci jenom je zima a občas prší.
Na flybridge se vydáváme až po přistání. Vystupujeme tam poměrně snadno po žebříku, nahoře najdeme kromě druhého stanoviště kormidelníka s kompletním přístrojovým vybavením velmi příjemný relaxační prostor pro zbytek posádky. Vzadu se nachází opalovací lehátko s venkovní sprchou integrovanou do radarového stěžně. Ten je zajímavým designovým prvkem a nahrazuje klasický radarový oblouk. Uprostřed je situováno pohodlné sezení do tvaru „U“. Opěradlo přední sedačky se sklápí tak, že je možné sedět po i proti směru jízdy. Celé sezení je možné přeměnit na další plochu na opalování. Nechybí zde bar s lednicí a grilem.
Vrátíme se na spodní palubu a projdeme na příď, kde nás čeká rovná plochá paluba s dalšími polstrovanými lůžky na opalování. Zjistíme, že ochozy na příď jsou docela úzké, což je úlitba prostornějšímu salonu. Naopak zadní paluba je poměrně velká, zakončená lavicí přes celou šířku lodě. Na stejné úrovni leží i rozměrná koupací plošina s integrovaným žebříkem. Na testované lodi byla hydraulická pro snazší manipulaci s případným pomocným člunem, který je zde možné uskladnit. Podlaha na plošině i na palubě je pokrytá teakem, je tady také poklop od motorového prostoru. Ten ukrývá dva dieselové motory Cummins QSB6.7 o výkonu dvakrát 380 koní a příplatkový generátor.
Trojdílné odsunovací dveře vedou ze zadní paluby do salonu, který leží opět na stejné úrovni, jen je potřeba překročit práh dveří. V zadní části salonu se na pravoboku nachází sezení do tvaru „U“ s rozkládacím stolem, na levoboku pak podélná lavice. Před ní je vestavěna dobře vybavená kuchyně s velkou lednicí, vařičem i mikrovlnnou troubou. Naproti má kormidelník k dispozici lavici a palubní desku se všemi přístroji, jimž vévodí velký displej Raymarine. Uprostřed salonu se skrývá překvapení – pod poklopem v podlaze je pracovní prostor, kde může být například pračka a sušička. Po schodech vedle řídicího centra se schází do podpalubí, kde najdeme dvě moderní prostorné kajuty s dvojicí samostatných koupelen. Majitelská kajuta se pyšní pódiovým dvoulůžkem, kajuta pro děti nebo hosty má postele oddělené.
Záměr loděnice Jeanneau vytvořit loď s velkým obytným prostorem schopnou rodinné plavby Voyage 42 rozhodně splňuje. Když od ní neočekáváte žádné sportovní výkony, můžete na ní pohodlně bydlet v marině, bezpečně doplout za pohodovým kotvením v zátokách a strávit na palubě této motorové jachty mnoho příjemných poklidných chvil.
Otáčky/min | 600 | 1 000 | 1 400 | 1 800 | 2 200 | 2 600 | 3 000 | 3 100 |
Rychlost v uzlech | 4 | 6 | 8,6 | 10,5 | 14,95 | 20,5 | 25 | 27 |
Spotřeba v l/h | 2,4 | 11,3 | 23,9 | 50,3 | 75,5 | 100 | 125 | 131 |
Spotřeba v l/Nm | 0,6 | 1,88 | 2,78 | 4,79 | 5,05 | 4,88 | 5 | 4,85 |
Hluk v kokpitu v decibelech | 64 | 74 | 78 | 81 | 83 | 85 | 85 | 86 |
Poznámka: Měřeno za větru o síle 20 uzlů, při metrových vlnách s pěti osobami na palubě. |
Jeanneau Voyage 42 | |
Celková délka | 13,7 m |
Délka trupu | 11,98 m |
Šířka | 4,13 m |
Ponor | 1,1 m |
Podjezdná výška | 5,65 m |
Výtlak | 10 100 kg |
Počet lůžek | 6 |
Motory | 2x Cummins QSB6.7, 2x 280 kW/380 HP |
Objem nádrží na palivo | 1 200 l |
Objem nádrží na vodu | 400 l |
Cena v základní výbavě | 316 300 EUR bez DPH a bez motorů |
Cena testované lodě | 456 290 EUR bez DPH |