Nepotopitelná legenda |Boston Whaler 270 Vantage
V polovině května pořádala společnost Brunswick Corporation, jeden z největších světových výrobců lodí, testovací akci čtyř značek lodí ze své široké škály výrobků. Jednalo se o čluny společností Bayliner, Boston Whaler, Harris a Sea Ray. My se nejdříve podíváme na nový model Boston Whaler 270 Vantage.
Boston Whaler staví více než 50 let nepotopitelné kvalitní lodě vhodné pro sportovní rybaření, odpočinek i potěšení. Současné sídlo firmy je v Edgewater na Floridě. Unikátní pěnová konstrukce přispívá nejen ke stabilitě, ale i k perfektním jízdním vlastnostem a dlouhé životnosti. V současné době Boston Whaler vyrábí čluny v modelové řadě od 11 do 37 stop a za poslední dva roky uvedl na trh deset nových typů.
Co je na lodích firmy Boston Whaler tak unikátní? Je to v první řadě závazek společnosti vyrábět co nejbezpečnější, jednoduše ovladatelné, ale přitom sportovní lodě, které přinášejí vzrušení z každé plavby. Tuto filozofii razil již zakladatel firmy Richard Fisher, který v roce 1958 vyrobil první 13stopý člun, a pak se ho snažil potopit, když najížděl na skály a rozřezal ho vedví, aby tím dokázal, že je nepotopitelný. A nepotopitelné jsou i všechny současné modely. Richard Fisher tak vytvořil tradici i legendu a současně zahájil nekončící úsilí firmy o inovaci lodí, které mají přinášet dlouho trvající požitek a především spolehlivost. Původně byly čluny určeny hlavně pro rybáře, ale postupem času se jejich využití rozšířilo i na sportovní a odpočinkové plavby.
Nové čluny Vantage se pyšní nejen moderním designem, absolutním pohodlím, jednoduchostí ovládání, ale hlavně stabilitou. Na těchto multifunkčních lodích můžete rybařit, lyžovat, jezdit na wakeboardu nebo se jen tak projíždět s rodinou. Ať budete na moři, na řece nebo v uzavřených vodách jezer a rybníků, všude se budete na lodích Boston Whaler Vantage cítit bezpečně a pohodlně.
Proč jsou lodě Boston Whaler nepotopitelné? Jejich konstrukce začíná u unikátní párové formy, kde je každá polovina zesílena pevnou svařenou ocelovou konstrukcí a je navržená tak, aby vydržela obrovské teplo a tlak. Skelné vlákno a pryskyřice jsou v přesně kontrolovaném poměru současně nanášeny na obě vnitřní a vnější formy trupu. Když je skelné vlákno ještě vlhké a stále tuhne, spojí se obě formy dohromady, čímž se mezi těmito dvěma vrstvami ještě vlhkého skelného vlákna vytvoří prostor na vstřikování polyuretanového roztoku. Jakmile je tekutina vstříknuta mezi dva kusy laminátu, roztáhne se do husté, uzavřené uretanové pěny, která vyplní prostory mezi vnitřní a vnější stěnou trupu. Chemická reakce mezi pěnou a skelným vláknem vytvoří obrovské teplo a tlak, které trvale spojí laminát dohromady a vytvoří jediný pevný a nepotopitelný celek. Po asi 12 hodinách zrání se z formy vyjme jednolitá konstrukce kompletního trupu. Konečným výsledkem je pak proslulý člun Boston Whaler, který v tomto ohledu nemá konkurenci, co se bezpečnosti, kvality a trvanlivosti týká.
270 Vantage
Nový model 270 Vantage nabízí perfektní rovnováhu mezi komfortem, jednoduchostí ovládání a mnohostranným využitím. Každý si vybere podle svých požadavků. Ať chcete rybařit, sportovat nebo jen odpočívat, na Vantage 270 můžete dělat opravdu cokoli, co vás napadne. Jméno Vantage znamená rozhled, perspektivu a dá se říci, že tato loď z každého pohledu plně uspokojí. Je stabilní i při jízdě ve větší rychlosti. Jednoduše se ovládá a rychle reaguje na veškeré pokyny. Dva čtyřtaktní motory Marcury Verados 225 HP zajišťují lodi rychlou, spolehlivou a tichou sílu. Při 3 000 otáčkách za minutu dosahuje člun v průměru rychlosti 30 uzlů, při maximálním počtu 6 000 otáček za minutu je rychlost až 75 uzlů. Zrychlení do plné rychlosti trvá pouhých 10 vteřin. Nový motor je v záběhu asi 8 hodin, kdy se musí udělat první výměna oleje.
Dvě páky motorů, které jsou z nerezové oceli, je možné používat buď samostatně, nebo pro jednodušší ovládání můžete zapnout jejich synchronizaci a oba motory ovládat pouze jednou pákou.
Prostor řidiče je ergonomicky uspořádán, přístroje jsou snadno čitelné a vše máte v dosahu. Sedadlo řidiče je, stejně jako všechny sedačky na lodi, polstrované a velmi pohodlné. Lze ho nastavit i tak, abyste se měli o co opřít, když chcete při jízdě stát. Nechybí ani stěrač na tvrzeném skle před řidičem.
Na přídi
Schody na přídi usnadňují vystupování, když přistanete třeba na pláži (nejsou ve standardu). Je zde také schránka na kotvu s elektrickým navijákem a první ze tří sprch na palubě. Druhá sprcha je v kabince prostorné a snadno přístupné toalety, která je umístěná před sedadlem spolujezdce. Třetí sprcha je na zádi, abyste se mohli po výstupu ze slané vody opláchnout. Měkké sedačky ze snadno udržovatelného materiálu lemují celou příď lodi ve tvaru „U“, přímo ve středu přední sedačky je prostor na odkládání nápojů a úložná schránka. V přídi můžete mít buď stolek na občerstvení, nebo sem můžete přidat další díl sedačky a vytvořit tak prostorné lůžko. Nechybí zde ani stereo reproduktory audio systému pro navození příjemné atmosféry.
V kokpitu
Prostor kokpitu je od přídě oddělený tvrzeným sklem. Střední díl skla se při jízdě zavře a spolu s dolními laminátovými dvířky chrání cestující před větrem a stříkající vodou. Je samozřejmě možné objednat i pevnou stříšku, která vás bude chránit před sluncem a na kterou je možné upevnit držáky na lyže nebo wakeboard. Novinkou, která zasluhuje obzvláštní pozornost, je rozkládací sedadlo spolujezdce. Nejenže je velmi pohodlné, ale lze ho rozložit na několik různých způsobů. V základní poloze sedíte čelem po směru jízdy, dále sedadlo můžete rozložit, čímž vytvoříte jedno velké lůžko, pokud zvednete pouze zadní část lůžka, můžete si opřít záda a pohodlně natáhnout nohy anebo opěrku zad nakloníte dopředu a můžete při jízdě bezpečně stát nebo se posadit čelem vzad a věnovat se společnosti usazené v kokpitu. Široká zadní sedačka v kokpitu je samozřejmě také skládací. Po jejím složení se vytvoří velký prostor v zadní části kokpitu. Vedle ní jsou dvířka, kterými pohodlně vstoupíte na rozšířené koupací plato na zádi, které usnadňuje vstup do vody. Na platu je upevněná i tyč na uvázání lan pro vodní sporty. Na lodi nechybí ani letní kuchyňka se dřezem s tekoucí vodou, odkládacím prostorem a 12V lednicí, která vám zajistí vychlazené občerstvení. Ta je umístěná v kokpitu za zády řidiče.
Značnou výhodou tohoto člunu je velké množství úložných prostor rozmístěných po celé lodi, ať už pod sedadly v přídi i kokpitu, pod řídícím pultem nebo v podlaze. Pokud jste vášnivými rybáři, můžete si doobjednat nádrž na ryby, držák prutů a čistící pult. Na 270 Vantage je ještě mnoho dalších detailů, které vám usnadní a zpříjemní pobyt na palubě. Za pozornost stojí například zajímavě řešený systém nerezových vazáků úvazových lan. Jsou na pružinu, která je zasune do boku lodi, když se nepoužívají. Za příplatek je možné k lodi přikoupit hliníkový podvozek s diskovými brzdami, dvojí nápravou, LED osvětlením a radiálními pneumatikami.
Závěrem bychom mohli konstatovat, že Boston Whaler 270 Vantage je perfektním řešením pro ty, kteří hledají sportovní a vzrušující zážitky na vodě a zároveň si chtějí užít pohodlí a odpočinek. Můžete se spolehnout na vyhlášenou preciznost značky Boston Whaler, která znamená hladkou, bezpečnou jízdu i na rozbouřených vodách.
Boston Whaler 270 Vantage | |
Délka | 8,59 m |
Šířka | 2,74 m |
Ponor | 0,51 m |
Podjezdná výška | 1,7/2,77 m |
Hmotnost bez motoru | 2 495 kg |
Nosnost | 1 679 kg |
Počet osob | 12 osob |
Motory | max. 450 HP |
Max. hmotnost motorů | 635 kg |
Motory na testované lodi | 2x Mercury Verado, 2x 225 HP |
Objem nádrže na palivo | 622 l |
Objem nádrže na vodu | 76 l |
Cena | od 153 020 EUR včetně DPH a dopravy do Evropy |
Otáčky/min | 600 | 1 000 | 1 500 | 2 000 | 3 000 | 4 000 | 5 000 | 5 500 | 6 000 | 6 380 | |||
Rychlost v uzlech | 2,4 | 4,3 | 6,2 | 7,6 | 14,8 | 27 | 35,7 | 39,6 | 43,2 | 45,7 | |||
Spotřeba v litrech/hod | 3,41 | 6,43 | 11,73 | 17,79 | 38,99 | 63,59 | 101,06 | 127,93 | 166,54 | 183,19 | |||
Spotřeba v Nm/l | 0,71 | 0,66 | 0,53 | 0,43 | 0,38 | 0,43 | 0,35 | 0,31 | 0,26 | 0,25 | |||
Dojezd v Nm | 487 | 451 | 359 | 290 | 258 | 290 | 241 | 211 | 177 | 170 | |||
Poznámka: Měřeno se šesti osobami na palubě, 240 l paliva a 45 l vody v nádržích na klidné vodě. |