Švédská hvězda |SwedeStar 415
Švédské námořní plachetnice SwedeStar u nás nejsou tak známy jako třeba lodě Hallberg-Rassy, neboť tato značka se zrodila teprve v roce 2006. Avšak jsou přinejmenším stejně řemeslně vypracované a vyznačují se týmiž vlastnostmi, kterých si jachtaři na severských konstrukcích tolik cení. Nepochybně to platí i pro novinku – cruiser-racer SwedeStar 415, který byl představen na letošní výstavě v Düsseldorfu.
Lidköping Båtsnickeri, jak zní název loděnice, vznikla začátkem 90. let, aby se věnovala výrobě kvalitních námořních plachetnic pro zákazníky se smyslem pro detail, lodí s dokonale provedenou palubou, prvotřídním vnitřním vybavením a tím nejkvalitnějším kováním. Firma se rychle zavedla a podílí se též subdodávkami na produkci značek Hallberg-Rassy, Nimbus, Arcona a Scanner, pro něž vyrábí kování a dodává dřevěné dílce vnitřního zařízení, jako jsou stoly a dveře.
Dvorním konstruktérem firmy je Håkan Södergren, který v roce 2006 vytvořil SwedeStar 370 jako první loď této značky. Její úspěch pak vedl firmu, aby Södergrena požádala o projekt většího plavidla, jímž je letošní novinka Swedestar 415. Tato loď je postavena podle stejného konceptu jako její starší sestra, avšak vzhledem k rozměrům nabízí větší komfort a je rychlejší. Má široké použití, můžete se na ní plavit s rodinou, cestovat i závodit, navíc loděnice nabízí možnost objednat si loď přímo na míru.
Heslem při stavbě tohoto klasického cruiser-raceru byla „funkčnost a bezpečnost“. Po hladké palubě se zapuštěnými luknami se můžete bezpečně pohybovat, stejně tak jsou čisté boční ochozy se skrytými kosatkovými otěžemi. Malý čelen tvořený plošinou z teakového roštu a otevřené zrcadlo – které se však dá uzavřít – umožňují snadný a pohodlný vstup na loď. Kokpit je natolik prostorný, že kolem stolu zde může zasednout šest lidí. S lodí SwedeStar 415 se snadno plachtí i při malém počtu členů posádky a jedno kormidelní kolo zaručuje přesné a citlivé kormidlování. Na přání zákazníka se dá kokpit zaštítit ochranným sklem.
Trup a paluba jsou vyrobeny technologií sendviče vakuově syceného vinylesterovou pryskyřicí. Jádro sendviče tvoří divinycellová pěna o síle 25 mm v trupu a 20 mm v palubě, na všech namáhaných místech a tam, kde jsou osazená kování, však sendvič přechází v homogenní laminát. Do dna je vlaminován laminátový rošt a do trupu přepážky, z nichž hlavní pod stěžněm má sílu 30 mm. Paluba a trupová skořepina jsou k sobě přilepeny a spoj je ještě zajištěn prošroubováním přes oděrku. Poslední vrstvu tvoří bílý gelcoat, dno je opatřeno modrým antifoulingem.
Litinový kýl se vyznačuje patkovým provedením (L-keel), což snižuje a příznivě posunuje hmotnostní těžiště. K trupu je připevněn deseti nerezovými svorníky M24 a jeho hmotnost 3 350 kg tvoří 41 % celkové hmotnosti lodě. Laminátový kormidelní list je zavěšen na duralové hřídeli středěné ložisky Jefa. Kormidelní systém využívá svislé hřídele a jeho kolo má průměr 1,4 m.
U každé námořní plachetnice je důležité uspořádání kokpitu, který je nejen hlavním pracovištěm posádky, ale také místem nejčastějšího pobytu. SwedeStar 415 se vyznačuje ergonomicky navrženým kokpitem, který poskytuje ochranu i na vzedmutém moři, ale též dobře poslouží za pobytu v marině. Je opatřen stolem a průchod v zrcadle umožňuje přístup na zapuštěnou koupací plošinu s žebříkem. Všechny otěže jsou v dosahu kormidelníka, takže loď může ovládat jedna osoba. Kokpitové lavice a podlaha jsou obložené teakovými palubkami o síle 12 mm. Sprayhood (kočárek) na trubkových žebrech se dá složit dopředu na střechu nástavby.
Duralové kulatiny nesou značku Seldén. Stěžeň prochází palubou a je zapatkován do masivního bachorku, součásti dnového roštu. Je vybaven dvěma páry sálingů a jeho vrchní část se kónicky zužuje. Ráhno má vnitřní vedení pro dvě refovací lana a je osazeno tyčovým kikingem s plynovým tlumičem. Od stěžně jsou veškerá lana vedena pod střechou nástavby ke stoperům po obou stranách hlavní lukny. Elektrický rolfok Seldén je zapuštěn do kotevní komory a ovládá se od kormidelního stojanu. Plachty značky Syversen jsou vyrobeny z kompozitního materiálu zesíleného uhlíkovými páskami (Tape Drive sails) a jsou součástí standardní dodávky, což u cruiser-racerů není až tak obvyklé. Přední plachta, standardně 107% kosatka, se ovládá prostřednictvím kolejnic na palubních ochozech a párem samozasekávacích vinšen 52ST na límci kokpitu. Další kolejnice s průvlakovým jezdcem je osazena napříč před stěžněm pro vedení samopřehazovací kosatky. Hlavní plachta využívá takzvaný německý systém otěží – otěže se dvěma volnými konci, takže se dá dotahovat jak na levoboku, tak na pravoboku – jejichž kolejnice vede napříč kokpitem před kormidelním stojanem. To sice přináší určité nepohodlí při pohybu v kokpitu, ale na druhé straně má kormidelník hlavní otěže na dosah ruky. Ty se dotahují párem vinšen 46ST na límci kokpitu. Vinšny téhož rozměru jsou osazeny na střeše nástavby po stranách hlavní lukny. Před každou z nich je šestice stoperů pro výtahy, refovací a další ovládací lana.
Cruiser-racer SwedeStar 415 je vybaven motorem Volvo Penta D2-40hk, čtyřválcovým lodním dieselem o výkonu 40 HP, který přes jednotku Saildrive pohání třílistou sklopnou vrtuli. Do standardního dvouokruhového chlazení je vložen i bojler pro ohřev vody o objemu 30 l. Motor je umístěn v prostoru pod schody hlavní lukny a po jejich odsunutí spolu s bočním panelem v levoboční záďové kajutě je dobře přístupný.
Jelikož podlouhlá boční okénka na přídi a zádi trupu jsou pevná, zajišťuje přirozenou ventilaci osm otevíracích oken v nástavbě a lukny. Jak je to u skandinávských konstrukcí zvykem, je i SwedeStar 415 vybavena horkovzdušným naftovým topením Eberspächer D4 se čtyřmi výstupy teplého vzduchu. Stejnosměrné elektrické okruhy pracují s napětím 12 V a odebírají energii z bezúdržbových akumulátorů AGM. Hlavní baterie má kapacitu 2x 200 Ah, startovací 75 Ah, při stání v marině se akumulátory dobíjejí nabíječkou 35 A, na moři alternátorem s dobíjecím proudem až 115 A. Vnitřní osvětlení zajišťují světla LED s minimální spotřebou. Veškeré nádrže jsou vyrobeny z nerezu a tlakově testovány. Odpadní nádrž se dá vyprazdňovat jak gravitačně do moře, tak odčerpávat hrdlem v palubě. Teplá a studená voda je rozvedena do kuchyně a na toaletu se sprchou. Drenážní systém disponuje automatickým elektrickým čerpadlem ve stoce a ručním čerpadlem v kokpitu. Výběr a umístění navigačních přístrojů je zcela na vůli zákazníka.
Výrobce nabízí dvě verze interiéru, provedení A se dvěma zrcadlově symetrickými záďovými kajutami a provedení B jen s jedinou záďovou kajutou na levoboku a velkým úložným prostorem pod kokpitem na pravoboku. Tyto verze se ještě dají kombinovat s dvojím řešením příďové kajuty – buď má za dvoulůžkem do „V“ na levoboku sedačku a toaletní/pracovní stolek, nebo je zde druhá toaleta, nikoli však s odděleným sprchovým koutem. Ve verzi A je součástí sprchového koutu i skříň na odkládání mokrého a prosoleného oblečení, což je při dálkových plavbách neocenitelná věc.
Podle skandinávské tradice je prvotřídně provedený interiér vytvořen z pečlivě vybíraného khayjského mahagonu, který je lakován do polomatného povrchu. Podlážky jsou teakové nebo dubové, matrace mají výšku 12 cm s 2cm pěnovým potahem. Přední kajuta disponuje dvoulůžkem do „V“ o délce 230 cm a výrobce nabízí různé varianty vnitřní výbavy, poliček, šatníků a podobně. V salonu se na levoboku nachází pohovka ve tvaru „U“, naproti pak jednoduchá přímá pohovka, k níž je přiražen navigační stolek. Výrobce nabízí i variantu s oddělenou sedačkou navigátora, aby mohl sedět ve směru plavby. Mezi pohovkami je umístěn jídelní stůl se sklopnými bočními deskami.
Za touto jídelní a odpočinkovou částí salonu následuje obslužný úsek. Jeho pravoboční část vyplňuje toaleta s odděleným sprchovým koutem, levobok zaujímá relativně velká kuchyně do „L“. Disponuje dvojitým dřezem, míchací baterií teplé a studené vody, izolovaným boxem s kompresorovým chladicím systémem, takže se dá použít i jako mrazák, a dvouhořákovým výkyvně uloženým sporákem s pečicí troubou. Jsou zde i skříňky a další úložné prostory. Dvoulůžko v záďové kajutě, ať už jsou dvě nebo jen jedna, má délku 210 cm. Nechybí ani šatníky, před nimiž je ještě malé trojúhelníkové sedátko.
Oproti moderním cruiser-racerům, které jsme v poslední době na stránkách YACHTU představili, působí SwedeStar 415 poněkud staromódně, ale o to solidněji. Jeho charakter není tak vyhraněně závodní, loď vnuká dojem, že byla navržena podle formule „hlavně cestuj, ale když budeš mít chuť, tak si zazávoď“. Nepochybně je tento cruiser-racer postaven kvalitněji než běžná, sériově vyráběná námořní plachetnice, avšak vyšší kvalitě odpovídá i vyšší cena. SwedeStar 415 se ve standardním provedení nabízí za 2 876 000 švédských korun (asi 8 700 000 Kč) bez DPH, kdo zatouží po všech doplňcích, musí ještě připlatit 94 000 švédských korun.
SwedeStar 415 | |
Celková délka | 12,61 m |
Délka na vodorysce | 11,3 m |
Šířka | 3,75 m |
Ponor | 2,07 m |
Výtlak | 8 600 kg |
Balast | 3 550 kg |
Hlavní plachta | 55,3 m2 |
Samopřehazovací kosatka | 38,2 m2 |
Motor | Volvo Penta D2 – 40 HP |
Objem palivové nádrže | 160 l |
Objem nádrží na vodu | 290 l |
Objem odpadní nádrže | 70 l |