TEST HLINÍKOVÝCH ČLUNŮ |MARINE 400 SC + TOHATSU MFS 9.8 B EPS
Lehké hliníkové čluny Marine od stejnojmenného českého výrobce si na našem trhu získaly dobré jméno již dávno. Vždyť jejich výroba začala v Novém Městě nad Metují před víc než pětadvaceti lety, tedy ještě na konci minulého století. Aktuálně vyrábí firma MARINE přes tisíc lodí v různých modelových verzích a velikostech ročně a stále přichází na trh s novými modely.
Jednou z novinek je i model MARINE 400 SC spolu s moderním čtyřtaktním japonským lodním motorem tOHATSU MFS 9.8 B EPS s krátkou nohou a s elektrickým startem. Člun jsme měli příležitost vyzkoušet hned po spuštění na vodu v Yacht Clubu CERE v Praze na Vltavě, kde bude sloužit jako trenérský člun celou letošní sezonu. Na podzim se zeptáme trenérů, kteří jej budou používat, na jejich dojmy a zopakujeme naše měření.
Vzhledem k malé hmotnosti je manipulace s člunem naprosto pohodová a je možné jej převážet na přívěsu na velké vzdálenosti za jakýmkoliv autem. Díky rozměrům, tedy hlavně šířce 153 centimetrů není širší než auto, které loď táhne. Spuštění na vodu nebo vytažení z vody v pohodě zvládne jeden člověk, protože hmotnost kompletní lodě včetně motoru, nádrže a akumulátoru, výbavy, příslušenství a paliva nepřesáhne dvě stě kilogramů. Na přepravu tak stačí i ten nejmenší přívěs s maximální povolenou rychlostí sto třicet kilometrů v hodině.
Kokpit je vybaven přední zvýšenou palubou s uzamykatelnou schránkou, jednoduchou konzolí řízení na pravoboku, pod kterou je praktická schránka na drobnosti, které díky tomu nikde po lodi nepřekáží ani nepadají. V zadní části jsou pak sedačky a na levoboku je další schránka. Část přední paluby a sedačky jsou vyplněny speciální hmotou, která zajišťuje nepotopitelnost lodě. Palivová nádrž a startovací baterie ve speciální schránce s odpojovačem jsou umístěny zcela vzadu.
Po spuštění na vodu trochu bojujeme s ručně ovládaným trimem. Ten má pro jízdu tři polohy a další dvě polohy na pomalou plavbu v mělké vodě nebo úplné zvednutí motoru. Pro změnu polohy je kvůli bezpečnosti nutné, aby byl motor vypnutý a páka řazení byla nastavena vpřed. Naše chyba, že jsme si to nevyzkoušeli ještě na břehu. Vše je připraveno a můžeme vyplout. Příjemným překvapením je naprosto tichý chod motoru Tohatsu a dokonalé vyvážení klikového hřídele. Po nastartování, ke kterému stačí jen kratičké otočení klíčku díky digitálnímu zapalování, jej prozradí jen zvuk chladicí vody. U dvouválcové devět osmičky totiž ještě výrobce nedodává otáčkoměr, který by chod motoru prozrazoval na přístrojové desce.
Celý test najdete na straně 26 ve vydání YACHT 6/2023, který je v prodeji ZDE.