Eko lodě Monako
Monacký jachtařský klub se připravuje na již osmý ročník akce Monaco Energy Boat Challenge, tedy na závody lodí, které pro svůj pohon využívají alternativní zdroje energie. Akci, konanou ve dnech 6. až 10. července, zaštiťuje Bertrand Piccard, zakladatel nadace Solar Impulse Foundation. Na chystané události se chtějí hráči v tomto segmentu i jednotliví inženýři pochlubit prototypy pro "jachting zítřka". Yacht Club de Monaco na organizaci akce samozřejmě spolupracuje s dalšími partnery, jako jsou Nadace prince Alberta II. nebo International Powerboating Federation, ale také se společnostmi z komerčního segmentu. Soutěžit se bude ve třech třídách, přičemž k počátku května už svoji účast potvrdilo31 týmů, 24 univerzit a 17 národností Kromě Francie, Itálie, Nizozemska, Monaka, Portugalska, Anglie, Řecka a Německa zde budou mít své zástupce i země jako Spojené arabské emiráty, Indonésie, Čína a Peru. První soutěžní třídou je Solar Class, představená roku 2014, v níž je očekávána účast přibližně 15 týmů z celé Evropy. Hned dva monacké týmy, Vita Yachts a Lanéva, budou soutěžit v kategorii Open Sea. A i z toho důvodu se bude tamních závodů účastnit i samotný princ Albert II., který je mimo jiné předsedou monackého jachtařského klubu (YCM).Zajímavou třídou je Energy Class, poprvé organizovaná v roce 2018, u které bude 17 soutěžních týmů využívat katamaranové trupy dodané YCM. Každý tým si může vybrat pohonný systém, typ energie a design, přičemž jediným omezením je zde nepřekročení smluvně dopředu stanoveného množství energie.
Poslední závodní kategorií je Open Sea Class (původně Offshore Class), která je určena pro plavidla, jež už na trhu jsou nebo se na něj brzy chystají. K této kategorii patří závod čítající 16 námořních mil (29,6 km)z Monaka do italské Ventimiglie, závod výdrže i soutěž v manévrovatelnosti jednotlivých lodí. V této kategorii mají závodit buď elektrické, nebo vodíkové lodě a v podstatě se jedná o jednu z mála možností, jak jednotlivé stroje tohoto typu porovnat.
Právě vodík má na osmém ročníku Monaco Energy Boat Challenge hrát prim. Do tzv. "modré energie" zatím vědci i veřejnost vkládají velkou naději. Uvidíme, jak to s ním bude do budoucna, a doufejme, že se u něj neprojeví "dětské nemoci" jakou elektrického pohonu, který má největší problémy zejména s výrobou a recyklovatelností baterií. Zákon o zachování energie jasně říká, že nulové emise nejsou reálné u žádného pohonu, nicméně snahy o vyšší ekologičnost jsou i u motorových jachet a plachetnic velmi vítané. Jen aby se přitom nevylilo s vaničkou i dítě.
Text: Pavel Kreuziger
Foto: Carlo Borlenghi a Martin Messmer